شرکت پردازش تصویر کمان با همکاری تیم حرفه ای خود علاوه بر خدمات رسانی به مشتریان، زمانی را برای رساندن آگاهی به مشتریان و کاربران مشتاق به یادگیری اختصاص می دهد. تمامی وبینارها و مباحث فنی را در این صفحه دنبال کنید.

وبینارها و دوره های آموزشی

مقایسه NVR و VMS

مقایسه NVR و VMS :

یک دستگاه NVR با کیفیت و نیز یک نرم افزار مدیریت منابع تصویر VMS، برای حفاظت از داده های تصویری مناسب هستند.

ولی هردو مزایا و معایبی دارند که باعث می شود هرکدام کاربرد خاصی داشته باشد.

به طور معمول پنج ویژگی برای مقایسه و طبقه بندی کارکرد آنها مطرح می شود که در این مقاله به بررسی نکات ضعف و قوت نرم افزار نظارت تصویری و NVR می پردازیم.

این پنج ویژگی عبارتند از:

1-سهولت نصب و پیکربندی
2-پشتیبانی
3-امکان توسعه
4-سودمندی
5-امکان تغییر سخت افزاری

۱- سهولت نصب و پیکربندی

یک مزیت واضح از یک دستگاه NVR نسبت به سیستم نرم افزاری VMS، سهولت پیکربندی و نصب است.

از آنجا که هیچ نرم افزاری برای نصب وجود ندارد به جز شاید یک نصب کلاینت ساده در یک کامپیوتر (و گاهی اوقات حتی آن هم وجود ندارد)، استقرار یک سیستم NVR سریع تر و آسان تر از پیچیدگی هایی است که می تواند هنگام نصب یک سیستم VMS در سرورها و سایر سخت افزارها رخ دهد.

برای سیستم های کوچکتر با کمتر از ۲۰۰ دوربین در یک سایت، این دلیل خوبی است که چرا مشتریان NVR را به نرم افزار VMS ترجیح می دهند.

نکته قابل توجه این است که یه هنگام خرید شما گزینه جز خرید تمام امکانات NVR را ندارید.

همچنین اگر سخت افزار بالغ بر ۶۰ درصد هزینه را شامل گردد، مشتری مجبور است بیشتر بودجه خود را صرف آن کند و برای استفاده و ارتفا محصول در آینده محدود گردد.

راه حل های نرم افزاری، به عبارت دیگر، می توانند با استفاده از سخت افزار موجود ارتقا یابند و هزینه کمتری برای مشتری به هنگام ارتقا سیستم ایجاد کنند.

این مورد در مواردی با مقیاس بزرگ نظیر ۲۰۰۰ دوربین در یک مجموعه بیشتر به چشم می آید.

در این سیستم مسلما استفاده از نرم افزار نظارت تصویری و راه حل های مبتنی بر آن ارزان تر از خرید تعداد ۱۰ NVR دویست کاناله خواهد بود.

عیب این راه حل مراحل نصب و پیکربندی پیچیده و زمانبر نسبت به سیستم های NVR است.

با این حال نوآوری های زیادی در این زمینه انجام گرفته است تا این نقیصه تا حد امکان برطرف شود.

۴- سودمندی

سودمندی یک راه حل مورد استفاده موضوع گسترده ای است به دلیل اینکه همه چیز را از نوآوری، میزان جلب توجه مصرف کننده، پشتیبانی، قابلیت توسعه و غیره در بر می گیرد.

چیزی که باید در مورد سودمندی به عنوان NVR در مقابل VMS در نظر گرفت این است که NVR قابلیت استفاده به طور کلی برای کاربردهای کوچکتر و با استفاده از ابزارهای گوناگون طراحی شده است.

VMS، از سوی دیگر، به طور کلی برای سیستم های بزرگتر طراحی شده است، با استفاده از چندین کاربر، که بیشتر آنها اغلب از سیستم استفاده می کنند. بنابراین مزایا و معایب واقعا به اندازه سیستم شما بستگی دارد و اینکه چطور می خواهید از آن استفاده کنید.

همانطور که مشخص است سیستم های مبتنی بر VMS یادگیری سخت تری نسبت به NVR دارند ولی در عین حال قابلیت سازگاری بهتری با سیستم های دیگر و پلاگین ها دارند.

که در NVR ها حداکثر به صورت خیلی محدود این قابلیت ها گنجانده می شود.

بنابراین چنانچه شما برای سیستم خود دنبال یکپارچه سازی سیستم نظارتی با یک سیستم کنترل تردد هستید، یک نرم افزار نظارت تصویری VMS به مراتب بهتر از سیستم NVR می تواند عمل کند.

در زمینه مانیتورینگ هم نرم افزار بهتر از NVR عمل می کند.

چنانچه بیشتر NVR ها از بیشتر از دو مانیتور پشتیبانی نمی کنند در صورتی که VMS ها تعداد خیلی بیشتری را می توانند پوشش دهند.

البته به این معنی نیست که شما نمی توانید با استفاده از NVR از یک سیستم monitor wall استفاده کنید، بلکه این موضوع که بیشتر NVR ها برای استفاده از monitor wall طراحی نشده اند اشاره دارد.

۲- پشتیبانی

زمانی که مشتری یک دستگاه NVR خریداری می کند، در واقع هر چیزی را با سخت افزاری که در بهترین حالت برای آن کارکرد خاص انتخاب شده است تهیه می کند.

این کار به این معنی است که پشتیبانی آسان تری که شامل همه موارد اعم از کمک به راه اندازی تا خطایابی و رفع مشکلات را پوشش می دهد.

به طور معمول گارانتی خدمات پس از فروش برای راه حل های یکپارچه بهتر از راه حل های مبتنی بر نرم افزار که روی سخت افزار های مختلف نصب شده اند هستند.

با بررسی و مقایسه دو راه حل محدودیت های پشتیبانی آشکار می شود.

به این ترتیب که چنانچه در NVR مشکلی به وجود آید، به دلیل اینکه سیستم طوری طراحی شده است که به صورت یک جعبه یکپارچه است ممکن است زیرساخت های بزرگ و پیچیده پشتیبانی در آن تعبیه نشده باشد.

همچنین به دلیل اینکه این سیستم ها قابلیت حمل و نقل آسانی دارند، خطر ارسال کل مجموعه به تولیدکننده و از دست رفتن هر آنچه ذخیره شده بود وجود دارد.

این ریسک در سیستم های مبتنی بر نرم افزار کمتر به وجود می آید.

۳- امکان توسعه سیستم

با اینکه سیستم های مبتنی بر NVR از لحاظ خدمات پشتیبانی بهتر از نرم افزار نظارت تصویری عمل می کنند، ولی نرم افزار امکان توسعه و ارتقا بالاتری دارد.

هرچند تعداد زیادی از دستگاه های NVR با قابلیت توسعه طراحی و ساخته شده اند ولی به صورت محدود هستند.

بدین معنی که اگر یک دستگاه NVR از تعداد ۲۰۰ کانال پشتیبانی کند و شما به ۲۰۳ کانال نیاز داشته باشید، باید یک دستگاه مجزا دیگر برای این منظور تهیه کنید.

درست است که با تهیه یک NVR دیگر ظرفیت شما به اندازه ۴۰۰ کانال افزایش می یابد ولی سوال این است که برای ۵ سال آینده چه کاری خواهید کرد؟

در واقع این کار سرمایه گذاری زیادی با هر بار افزایش اندک در تعداد کانال ها را باعث می شود.

همچنین با یک دستگاه NVR ، هرگونه توسعه و ارتقا شما با یک سیستم کامل انجام می گیرد.

چنانچه نیاز به تعداد زیادتری کانال نداشته باشید و فقط لازم دارید فضای ذخیره سازی بیشتر شود چه کار باید کرد؟

اگر شما فقط نیاز به encode – decode بیشتری دارید، چه؟

در تمام این شرایط راه حل های مبتنی بر NVR شمارا مجبور می کند همه ویژگی ها را ارتقا دهید بدون اینکه نیاز داشته باشید، حتی اگر نیاز دارید یک ویژگی را فقط به مقدار کمی ارتقا دهید.

ارتقا و افزایش حجم ذخیره سازی مهمترین دغدغه در این موارد است، و جایی است که در آن مزیت چشمگیر سیستم های نرم افزاری نسبت به NVR مشخص می شود.

همچنین با بزرگ تر شدن مقیاس سیستم ها، قابلیت توسعه NVR ها از مواردی است که ممکن است مصرف کننده تجربه لازم برای استفاده از آن را نداشته باشد.

۵- امکان تغییر سخت افزاری

تغییر سخت افزار از مواردی است که در سیستم های نظارت تصویری بعد از چند سال کارکرد ضروری به نظر می رسد.

به همین دلیل می تواند به عنوان عامل مقایسه بین NVR و VMS استفاده شود.

در یک سیستم NVR، به طور معمول چنین قابلیتی وجود ندارد، به این معنی که چنانچه شما بخواهیدبه سخت افزار جدیدتری به روزرسانی کنید، شاید لازم باشد که همه چیز را از اول بسازید و راهی برای اتصال حجم ذخیره سازی قدیمی به سیستم جدید وجود نداشته باشد.

به این ترتیب کاربر مجبور می شود یک دستگاه NVR جدید را راه اندازی کند و سیستم قدیمی را تا زمانی که بتواند بر اساس سیاست های شرکت تولید کننده آنرا مورد استفاده قرار دهد.

در یک مجموعه که از راه حل مبتنی بر سیستم های VMS بهره میگیرد، امکان تغییر سخت افزار آسان تر است.

به این ترتیب که می توان اجزای مورد نظر را با نمونه جدید تر جایگزین کرد.

به دلیل آینده نگری ذاتی نرم افزار و امکان به روزرسانی آسان تر آن ، تغییر سخت افزار در سیستم های VMS راحت تر از NVR صورت می گیرد.

تصمیم گیری نهایی

در نهایت مشخص شد که قانون سرراستی برای انتخاب راه حل وجود ندارد چرا که این کار به عواملی نظیر اندازه سیستم، توسعه در آینده، و مهمتر از آنها چگونگی کارکرد سیستم بستگی دارد که انتخاب بین نرم افزار VMS و NVR یکپارچه را سخت می کند.

منبع:
www.sourcesecurity.com

Visits: 34

مطالب مرتبط

پاسخ یا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


error: امکان کپی برداری وجود ندارد!