چهار مزیت دوربین های تحت شبکه

مزیت دوربین های تحت شبکه

در این مقاله میخواهیم چند مزیت دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ را بررسی کنیم. دوربین مدار بسته در سال های اخیر یکی از اصلی ترین تجهیزات سیستم های نظارتی و امنیتی به شمار می رود. و همچنان استفاده از این تجهیزات در حال توسعه و افزایش است.

امروزه بسیاری از سیستم ها از آنالوگ به دیجیتال تغییر پیدا میکنند.  دوربین های نظارت تصویری آنالوگ هم رفته رفته با نمونه های تحت شبکه و دیجیتال جایگزین می شوند که این کار مزیت های بسیار زیادی دارد.

مهم ترین مزیت های دوربین های تحت شبکه (دوربین های دیجیتال) این موارد هستند:

1- رزولوشن تصویر

رزولوشن تصویر برداری تمام دوربین های آنالوگ از استاندارد NTSC که مربوط به سال ۱۹۵۰ است استفاده می کنند.

بدون توجه به ادعای هر شرکت سازنده دوربین های آنالوگ، تمام دوربین ها از این استاندارد برای انتقال و ضبط تصاویر استفاده می کنند.

کیفیت تصویر این استاندارد همیشه یکسان است و این مسئله به عنوان یک محدودیت گریزناپذیر است.

درحالی که دوربین های تحت شبکه محدوده وسیعی از رزولوشن را برای انتقال، ضبط یا هر کاربرد دیگری را پوشش می دهند.

ولی در مقابل، یک دوربین IP با رزولوشن 1.3 مگاپیکسل ( که رزولوشن نسبتا پایینی است) به طور تقریبی در حدود ۴ برابر بیشتر از یک دوربین آنالوگ، وضوح تصویر دارد.

2- توسعه پذیری بهتر و آسان تر

دوربین های تحت شبکه یک مزیت بسیار خوب دیگر نیز دارند و آن هم توسعه پذیری بهتر و آسان تر است .

به طور معمول یک دوربین آنالوگ از یک کابل کواکسیکال برای انتقال تصویر به یک ضبط کننده VHS استفاده می کند که از طریق آن در یک نوار ویدئویی یا یک DVR ضبط می شود.

هر دستگاه DVR از تعداد محدودی پورت پشتیبانی می کند و در صورت نیاز به توسعه و افزایش دوربین ها باید یک دستگاه DVR دیگر تهیه شود.

در حالی که در سیستم های تحت شبکه این موضوع بدون مشکلی و تنها با اضافه کردن دوربین در سرور VMS انجام می گیرد.

همچنین نیاز به کابل کشی از دوربین به DVR به طور کامل منتفی خواهد بود و تنها لازم است دوربین به نزدیک ترین سوئیچ شبکه متصل گردد.


حتما بخوانید: معرفی نرم افزار های شیردال و یوزتا


3- نصب و راه اندازی ساده

دوربین های تحت شبکه به راحتی قابل نصب و راه اندازی شدن هستند. نصب و راه اندازی راحت تر و سریعتر دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

دوربین Plug And Play جدید ترین نوع از نسل جدید دوربین های مدار بسته بازار است. راه اندازی این نوع از دوربین ها مانند راه اندازی یک وب کم کامپیوتر ساده و آسان است.

برای نصب و راه اندازی دوربین های آنالوگ باید کابل جداگانه ای تا دستگاه ضبط دیجیتال DVR بکشید. که این کار باید برای هر دوربین به صورت جداگانه انجام شود.

نیاز به کابل جداگانه برای تغذیه الکتریکی دوربین و نیز همچنین در صورت استفاده از دستورات PTZ نیاز به یک کابل دیگر به این منظور خواهد بود.

در صورتی که در دوربین های تحت شبکه تمام این موارد تنها با یک کابل به سوئیچ شبکه وصل می شود. و بر خلاف دوربین آنالوگ که نیازی به دو سیم کواکسیال و برق مجزا دارد، با یک کابل راه اندازی می شود.

4- آنالیزهای تصویری

در سیستم های نظارت تصویری آنالوگ، مانیتورینگ به صورت ۲۴ ساعته و توسط نیروی انسانی انجام می شود. در صورتی که اتفاقی رخ دهد کاربر می بایست آن را ثبت و پیگیری کند.

این کار بسیار زمانبر است و هزینه زیادی می طلبد همچنین به دلیل اینکه توسط کاربر انجام می گیرد خطای زیادی دارد.

در سیستم های تحت شبکه اما همه چیز هوشمند است و کار بسیار راحت تر انجام می شود. شما می توانید با تعریف تنها یک دستورالعمل به صورت نرم افزاری، سیستم را نسبت به وقایع و رویداد ها حساس کنید. به طور مثال در شرایط خاص، یک وضعیت ویژه برای آن تعریف می کنید. سیستم نظارت تصویری در صورت بروز هرگونه وضعیت خارج از شرایط نرمال، آن رویداد در ثبت و یک هشدار لحاظ می کند.

در چنین حالتی علاوه بر دقت و سرعت بالا، پیگیری های بعدی نیز آسان تر خواهد شد.

مواردی نظیر تشخیص چهره، عبور از خط، تشخیص متحرک، اشیا گمشده و غیره به عنوان آنالیز های تصویری در سیستم های تحت شبکه قابل ارائه هستند.

4 مزیت دوربین های تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه همانند یک رایانه کوچک هستند. یکی از کارهای مهم این دوربین ها تحلیل مهم است. قابلیت تشخیص دود، رنگ، حرکت اجسام یا افراد، شمارش و دنبال کردن شی یا سوژه خاص از جمله ویژگی های دوربین های تحت شبکه است.

تعداد دوربین های تحت شبکه محدودیتی ندارد و تا زمانی که پهنای باند کافی باشد، می توانید دوربین داشته باشید.

از لحاظ امنیت دوربین های تحت شبکه (IP) یک مزیت فوق العاده دارند. این تجهیزات تصویر ها را به صورت رمز گذاری شده ضبط و ذخیره سازی میکنند.

شما برای مشاهده و دسترسی به آرشیو تصاویر و دوربین ها نیاز به احراز هویت و مجوز دسترسی دارید و این یک قابلیت فوق العاده است. این موضوع باعث می شود تا امنیت بیشتری نسبت به سیستم تصویر برداری آنالوگ داشته باشید.

نتیجه گیری

استفاده از دوربین های تحت شبکه مزیت های بسیار زیادی نسبت به دوربین های آنالوگ دارد. اگر قصد دارید که یک سیستم تصویر برداری تحت شبکه راه اندازی کنید، همین الان با کارشناسان شرکت کمان تماس بگیرید.

Visits: 15

error: امکان کپی برداری وجود ندارد!