شرکت پردازش تصویر کمان با همکاری تیم حرفه ای خود علاوه بر خدمات رسانی به مشتریان، زمانی را برای رساندن آگاهی به مشتریان و کاربران مشتاق به یادگیری اختصاص می دهد. تمامی وبینارها و مباحث فنی را در این صفحه دنبال کنید.

وبینارها و دوره های آموزشی

آشنایی با Privacy Mask و کاربردهای آن

در سیستم های نظارت تصویری حفظ حریم خصوصی و رعایت پروتکل های مربوط به آن همواره از مهمترین مواردی است که طراحان و بهره برداران در نظر می گیرند.

تکنیک پوشش حریم خصوصی (Privacy Mask) به عنوان یک راه حل کاربردی در نرم افزارهای نظارت تصویری و همچنین دوربین ها گنجانده می شود تا کاربران به راحتی با تعریف حریم خصوصی بتوانند در عین نظارت دقیق و همه جانبه نسبت به حفظ حریم خصوصی افراد جامعه یا موارد خاص بیشترین کنترل را داشته باشند.

مقدمه

تکنیک Privacy Mask از دیده شدن مناطق ممنوع توسط کاربران جلوگیری می کند. پوشش عموما به صورت یک صفحه تک رنگ بر ناحیه موردنظر تعریف می شود و بر روی آن قرار می گیرد.

این کار یا در دوربین یا در نرم افزار نظارت تصویر انجام می گیرد. در تصاویر زیر پوشش تعریف شده بر روی پنجره ها و درب ورودی ساختمان مشاهده می شود.

حریم خصوصی

تعداد و شکل ناحیه های تعریف شده به قابلیت های نرم افزار نظارت تصویری و یا دوربین بستگی دارد.

کاربردهای عمومی

تعریف پوشش در بیشتر مواقع برای نواحی بیرونی و فضاهای شهری به منظور پوشاندن پنجره های منازل و ادارات و حفظ حریم شخصی افراد انجام می گیرد.

در اکثر پروژه ها لازم است تمامی پنجره های مشرف با تعریف ناحیه ای پوشانده شوند.

گاهی این کار تنها در طبقات دوم به بالا انجام می گیرد و با استناد به این موضوع که طبقات اول از خیابان نیز دیده می شوند پوشانده نمی شوند.

در فضاهای داخلی معمولا نواحی که نیاز به حفظ حریم شخصی است پوشانده می شوند. به عنوان مثال در مواردی که لازم است حریم شخصی افراد با مسئولیت بالاتر حفظ شود از این تکنیک استفاده می شود.

انواع روش های Privacy Mask

تکنیک پوشش را می توان هم بر روی دوربین و هم از طریق نرم افزار نظارت تصویر تعریف و استفاده کرد که هرکدام مزایا و معایبی دارند.

دوربین:

بیشتر دوربین ها قابلیت تعریف privacy mask روی تصویر را به صورت آنلاین دارند. به این معنی که تصویر ارسالی از دوربین همراه با پوشش توسط نرم افزار نظارت تصویری دریافت و ذخیره می شود.

بنابراین امکان بازبینی بدون پوشش وجود نخواهد داشت. در دوربین های ثابت و چرخان این امکان قابل تعریف است.

البته باید توجه نمود که در دوربین های چرخان تعریف ناحیه پوشش با توجه به موقعیت فعلی صورت می گیرد و در صورت تغییر موقعیت و نیز بزرگنمایی دوربین ممکن است در تصویر دریافتی مشکل به وجود بیاید.

سرور نرم افزار نظارت تصویر:

در برخی نرم افزارهای نظارت تصویری امکان تعریف privacy mask روی استریم تصویر قبل از مشاهده یا ضبط تصویر وجود دارد.

در این حالت امکان حذف ناحیه پوششی در مواقع خاص و با دسترسی کاربر ادمین وجود دارد. این قابلیت در تحقیقات پلیسی و نیز مواردی که نیاز به بررسی همه جانبه وجود دارد کاربرد دارد.

با تعریف دسترسی های مرتبط این کار صورت می گیرد.

استفاده از privacy mask برای کاهش پهنای باند

هرچند استفاده از این روش چندان معمول نیست ولی می توانید از روش privacy mask برای کاهش پهنای باند استفاده کرد.

به این صورت که در FOV دوربین، نواحی که به عنوان منطقه مرده به حساب می آید را با تعریف ناحیه پوششی به کمترین مقدار پهنای باند مورد نیاز تصویر را دریافت کرد.

به این منظور پوشش به طور دقیق روی ناحیه مورد نظر تعریف می شود.

منبع www.ipvm.com

Visits: 113

مطالب مرتبط

پاسخ یا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


error: امکان کپی برداری وجود ندارد!