شرکت پردازش تصویر کمان با همکاری تیم حرفه ای خود علاوه بر خدمات رسانی به مشتریان، زمانی را برای رساندن آگاهی به مشتریان و کاربران مشتاق به یادگیری اختصاص می دهد. تمامی وبینارها و مباحث فنی را در این صفحه دنبال کنید.

وبینارها و دوره های آموزشی

پروتکل ONVIF چیست ؟

در سیستم های نظارت تصویری استفاده از محصولات چند شرکت به صورت همزمان امر نامتعارفی نیست به صورتی که گاه ممکن است دوربین ها از یک یا چند برند مختلف تهیه شده باشند و سیستم مدیریت تصاویر از یک شرکت دیگر باشد. این مسئله نباید به صورت محدودیت مانع فعالیت سیستم نظارت و حفاظت تصویری گردد.

برای حل این مشکل در سال ۲۰۰۸ میلادی سه کمپانی معروف Axis، Boschو Sony با همکاری همدیگر پروتکلی طراحی کردند که به منظور یکپارچه سازی دوربین ها و سیستم های نظارت تصویری استفاده شود. این پروتکل مخفف عبارت Open Network Video Interface Forum می‌باشد.

پروتکل ONVIF به منظور توسعه استانداردهای ارتباط محصولات حفاظت فیزیکی مبتنی بر شبکه نظیر ارتباطات بین سیستم مدیریت تصاویر و ابزار های آن (مانند دوربین ها و انکودرها) برای کنترل آنها ایجاد شده است.در گذشته چنانچه یک شرکت سازنده دوربین محصول جدیدی به بازار عرضه می کرد بایستی پروتکل جدید برای آن تکنولوژی همراه آن به بازار عرضه می شد و با عرضه محصولات جدید تر نیازمند ایجاد پروتکل های جدیدتر نیز بود. ONVIFبه عنوان یک ابزار کارآمد امکان یکپارچه سازی VMS را با دوربین هایی از برندهای مختلف به آسانی فراهم می کند.

سه اصل اساسی ONVIF عبارتند از:

-هماهنگی بین محصولات ویدئویی مبتنی بر شبکه بدون توجه به شرکت سازنده،
-استانداردسازی ارتباطات بین تجهیزات ویدئویی مبتنی بر شبکه
-سازگاری با تمام کمپانی ها و سازمان های تولید کننده تجهیزات نظارت تصویری.
با بهره گیری از پروتکل ONVIF می توان مواردی نظیر تنظیمات IP، جستجوی دوربین ، مدیریت دوربین و تجهیزات، کنترل دوربین های PTZ و نیز تحلیل ویدئویی را انجام داد.

درحالت کلی پروتکل ONVIF از پروفایل‌های ذیل تشکیل شده است:

  • پروفایل S برای پخش ویدئویی مبتنی بر شبکه در دسامبر سال ۲۰۱۱ عرضه شد، این پروتکل مختص دوربین‌های مدار بسته بوده و  از فرمت های MJPEG، MPEG-4 و H.264 پشتیبانی می کند.
  • پروفایل C برای کنترل دسترسی مبتنی بر IP و مدیریت آلارام و رویداد در اواخر سال ۲۰۱۳ عرضه گردید،
  • پروفایل G برای مدیریت، کنترل و پیکربندی ضبط و ذخیره سازی و بازیابی تصاویر در جولای ۲۰۱۴ عرضه شده است.
  • پروفایل Q برای نصب سریع و ساده سازی جستجوی دوربین و بهبود امنیت به کمک حذف رمز عبور حالت پیش فرض در مرحله عرضه است .
  • پروفایل A نیز به عنوان یک رابط برای کنترل دسترسی کلاینت و افزایش گزینه های پیکربندی برای سیستم های کنترل دسترسی که با ONVIF مطابقت دارند تعریف شده است و در مرحله عرضه است.
  • پروفایل T نسخه بروز شده ورپفایل S می‌باشد. به دلیل عدم وجود H.265 به هنگام توسعه پروفایل S، این فرمت فعلا توسط ONVIF پشتیبانی نمی شد ولی با افزایش دوربین هایی که از H.265 ارائه می دهند در آینده این فرمت نیز به ONVIF اضافه گردید.

به این دلیل تولیدکنندگان VMS به طور مرتب با اضافه کردن بسته های به روزرسانی برای پشتیبانی تشخیص متحرک با پروتکل ONVIF محصولات هر سازنده اقدام می کنند. کنترل PTZ ، I/O و آنالیز ویدئویی مشابه قابلیت های پردازش تصویر (مانند تشخیص متحرک و …) از دیگر قابلیت‌های این پروتکل می‌باشد.

با توجه به عدم پشتیبانی کامل از ویژگی‌های تعریف شده در پروتکل ONVIF و همچنین عدم پوشش‌دهس تمام ویژگی‌های دوربین توسط ONVIF  تولید کنندگان نرم افزارهای نظارت تصویر علاوه بر پشتیبانی از استاندارد ONVIF می بایست درایور های ارتباطی مخصوص دوربین‌ها از برند‌های مختلف  رانیز  در سیستم نرم افزاری خود اضافه نمایند.نرم افزار شیردال علاوه بر پشتیبانی ازآخرین ویرایش‌های استاندارد ONVIF، دارای درایور های اختصاصی دوربین های رایج در کشور می باشد. و در صورت معرفی دوربین های جدید درایور های مربوطه در اسرع وقت به شیردال اضافه می گردد.

با کمان هدف در تیررس شماست

Visits: 247

مطالب مرتبط

پاسخ یا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


error: امکان کپی برداری وجود ندارد!