نظارت تصویر ابری ساختمان‌های هوشمند

نظارت تصویر ابری ساختمان‌های هوشمند

ساختمان های هوشمند به طور فزاینده ای در حال محبوب شدن هستند. این ساختمان ها از فناوری های پیشرفته برای ارائه راحتی، ایمنی و کارایی بیشتر استفاده می کنند. یکی از فناوری های کلیدی در ساختمان های هوشمند، استفاده از نظارت تصویر ابری است.

در این مقاله به چگونگی ایجاد ساختمان های هوشمند توسط نظارت تصویر ابری می پردازیم. امروزه، معماری مدرن و هوشمندانه فقط مربوط به آسمان‌خراش‌ها نیست، بلکه توجه به ساختمان‌هایی است که فکر می‌کنند، یاد می‌گیرند و سازگار می‌شوند! ساختمان‌های هوشمند به طور یکپارچه فناوری را  در خود ادغام می‌کنند تا راحتی، ایمنی و کارایی بی‌سابقه‌ای را ارائه دهند. و در قلب این جنبش یک جزء کلیدی نهفته است: نظارت تصویری ابری به عنوان یک خدمت نوین!

نظارت تصویر ابری یک سیستم نظارت تصویری است که از فضای ابری برای ذخیره سازی، مدیریت و دسترسی به تصاویر دوربین های مداربسته استفاده می کند. این سیستم مزایای متعددی نسبت به سیستم های نظارت تصویری سنتی دارد، از جمله:

کاهش هزینه ها:

برای خرید سیستم های نظارت تصویری ابری نیازی به خرید یا نصب سخت افزار اضافی ندارید، بنابراین می تواند در هزینه های اولیه و جاری باعث صرفه جویی شود.

اطمینان بیشتر:

در مدیریت و ذخیره سازی سیستم های نظارت تصویری ابری از مراکز داده های ایمن و قابل اعتماد استفاده می گردد، بنابراین تصاویر ذخیره شده در برابر خرابی سخت افزار یا هک شدن محافظت می شوند.

توسعه پذیری:

سیستم های نظارت تصویری ابری می توانند به راحتی برای افزودن دوربین های جدید یا افزایش ظرفیت ذخیره سازی گسترش و توسعه یابند.

نظارت تصویر ابری می تواند طیف گسترده ای از کاربردها را در ساختمان های هوشمند داشته باشد. برخی از کاربردهای رایج عبارتند از:

امنیت:

با توجه به وجود دوربین های مدار بسته و سیستم نظارت تصویری ابری برای نظارت بر مناطق حساس مانند ورودی ها، خروجی ها و مناطق مشترک استفاده شود، این امر می تواند به شناسایی و جلوگیری از جرایم و مزاحمت ها کمک کند.

ایمنی:

به دلیل مانیتور شدن تمام بخش ها توسط سیستم نظارت تصویری، نظارت بر افراد و اموال در ساختمان ها به خوبی انجام شود. این امر می تواند به جلوگیری از حوادث و محافظت از افراد در صورت وقوع حادثه کمک کند.

راحتی:

فردی که مسئول مانیتورینگ تصاویر زنده و ضبط شده سیستم نظارت تصویری ابری است به راحتی می تواند بر فعالیت های داخل ساختمان نظارت کند. این امر می تواند به بهره وری و سهولت استفاده از این سیستم هوشمند کمک فراوانی کند. همچنین قابلیت مشاهده از راه دور تصاویر نیز کمک می کند که به راحتی عملیات نظارت بر ساختمان صورت پذیرد.  

ساختمان‌های هوشمند چه هستند؟

ساختمان های هوشمند یا Smart Building، ساختمانی است که مجهز به فناوری‌های به هم پیوسته هستند که امکان کنترل خودکار و در لحظه سیستم های مختلف ساختمان، از جمله روشنایی، سیستم سرمایش و گرمایش، امنیت، و سایر سیستم ها، به یکدیگر متصل شده و به صورت یکپارچه کنترل می شوند. این سیستم ها از طریق اینترنت اشیا (IoT) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و می توانند از راه دور نیز کنترل شوند.

این ساختمان ها برای بهبود شرایط زندگی ساکنان، به حداکثر رساندن بهره وری، استفاده از انرژی و بهبود ایمنی و امنیت طراحی شده‌اند.

نظارت تصویر ابری: چشمان ساختمان هوشمند

نظارت تصویر ابری (Video Surveillance as a Service – VSaaS)  یک سرویس مبتنی بر رایانش ابری (Cloud Computing)  است که قابلیت‌های نظارت تصویری را ارائه می‌دهد. برخلاف سیستم‌های سنتی، که نیاز به سخت‌افزار محلی برای ذخیره‌سازی و زیرساخت‌های داخلی ندارد و همه چیز را به ابر منتقل می‌کند و انعطاف‌پذیری، مقیاس‌پذیری و مجموعه‌ای از ویژگی‌های پیشرفته را ارائه می‌دهد. در اینجا در خصوص اثرات پایش تصویر ابری در داشتن یک ساختمان هوشمند مطالبی را ارایه می کنیم.
ساختمان-هوشمند
1. مانیتورینگ و کنترل از راه دور: مدیران ساختمان می‌توانند فیلم‌های امنیتی زنده و ضبط شده (حتی ماه‌ها قبل) را از هر نقطه در جهان به‌صورت بلادرنگ نظارت کنند. این انعطاف‌پذیری تضمین می‌کند که امنیت ساختمان به خطر نیفتد، حتی اگر ساکنان آن کیلومترها دورتر باشند.
2. یکپارچه‌سازی با دستگاه‌های اینترنت اشیا : ساختمان‌های هوشمند با اتصال مناسب و یکپارچه مفهوم پیدا می کنند و پایش تصویر ابری می‌تواند به طور یکپارچه با تجهیزات و دستگاه‌های مختلف اینترنت اشیا، از قفل‌های هوشمند گرفته تا سیستم‌های روشنایی هوشمند، ارتباط برقرار کند. به عنوان مثال، یک دوربین هوشمند می‌تواند یک حرکت بیجا و بی موقع را تشخیص دهد و فوراً مناطق خاصی را در ساختمان قفل کند.

3. تجزیه و تحلیل پیشرفته: راه حل‌های مدرن نظارت تصویر ابری به تجزیه و تحلیل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی مجهز هستند، این بدان معناست که دوربین‌ها می‌توانند حرکات غیرمعمول را تشخیص داده، افراد غیرمجاز را شناسایی کنند و حتی حرکت و شلوغی را برای استفاده بهینه از انرژی کنترل کنند.

4. مقیاس پذیری: با افزایش نیازهای امنیتی ساختمان‌ها، براحتی می توان تعداد دوربینها را بدون نگرانی افزایش داد. افزودن دوربین‌های بیشتر و حتی اتصال و ادغام ویژگی‌های پیشرفته با یکدیگر، نیازی به اصلاح زیرساخت‌ها در داخل ساختمان ندارد.

5. صرفه‌جویی: با ذخیره‌سازی و پردازش مبتنی بر ابر، هزینه‌های مربوط به نگهداری، ارتقاء و گسترش فضای ذخیره‌سازی به شدت کاهش می‌یابد. بنابراین ساختمان‌های هوشمند می‌توانند از نظارت پیشرفته‌تر و بدون هزینه‌های سنگین برخوردار شوند.

6. قابلیت اطمینان: راه حل‌های ابری با چندین لایه پشتیبانی همواره فعال و در حال ارایه خدمات است.

چشم انداز نظارت تصویر ابری برای ساختمان های هوشمند

با رشد شهرها، نیاز به زیرساخت‌های هوشمند بسیار مهم می‌شود. ساختمان‌های هوشمند با تاکید بر پایداری، کارایی و ایمنی، بخشی اساسی از آینده بشریت هستند. و پایش تصویر ابری با قابلیت‌های مبتنی بر ابر، آماده است که چشم‌هایی باشد که این تکامل را هدایت می‌کند. پایش تصویر ابری با قابلیت‌های هوشمندسازی برای مجتمع‌های تجاری و مناطق مسکونی، محیطی را تضمین می‌کند که فناوری، آرامش، آسایش، امنیت و پایداری را به همراه دارد.

نظارت تصویر ابری یک فناوری در حال رشد است که در آینده نقش مهم تری در ساختمان های هوشمند ایفا خواهد کرد. انتظار می رود که مزایای نظارت تصویر ابری، مانند هزینه کمتر، قابلیت اطمینان بیشتر و توسعه پذیری بیشتر، باعث افزایش محبوبیت این فناوری شود.

Visits: 9

error: امکان کپی برداری وجود ندارد!