شرکت پردازش تصویر کمان با همکاری تیم حرفه ای خود علاوه بر خدمات رسانی به مشتریان، زمانی را برای رساندن آگاهی به مشتریان و کاربران مشتاق به یادگیری اختصاص می دهد. تمامی وبینارها و مباحث فنی را در این صفحه دنبال کنید.

وبینارها و دوره های آموزشی

بررسی و مقایسه نواحی تحت پوشش دوربینهای نظارت تصویری

نواحی تحت پوشش دوربینهای نظارت تصویری :

همواره این سوال که دوربین چه محدوده ای را تحت پوشش قرار می دهد در طراحی و اجرای پروژه های نظارت تصویری مطرح می شود. مهمترین معیار اندازه گیری و تحلیل آن چگالی پیکسل (PPF یا PPM) است. این مفهوم بیانگر تعداد پیکسل ها در واحد طول است. سه عامل اصلی تاثیرگذار بر آن عبارتند از:

رزولوشن دوربین ( ۴K, 1080P, 720P, VGA و غیره)
مساحت ناحیه مورد نظر ( به عنوان مثال؛ یک اتاق، رستوران، فضای بیرونی یک ساختمان، محوطه یک پارکینگ بزرگ اتوموبیل و غیره)
شرایط نوری ( تاریک، نور مستقیم خورشید و غیره)
در این مقاله ناحیه پوشش دوربین های مختلف را در ۴ محل مختلف بررسی کرده ایم.

۱- داخل یک آپارتمان مسکونی:

در نقشه پلان زیر فضای داخلی آپارتمان و موقعیت دوربین نشان داده شده است. همانطوری که مشخص است حتی برای فضای کوچک اتاق خواب هم دوربین VGA قادر به پوشش تمام فضا با چگالی ۴۰ppf نیست.

در عین حال فضای تحت پوشش دوربین ۷۲۰P بیش از اندازه است و خارج از اتاق را نیز پوشش می دهد که به عبارتی بیش از نیاز است. دوربین های ۱۰۸۰P و ۴K به طور کامل بیش از نیاز هستند و لزومی به استفاده در این شرایط ندارند. شکل زیر بیانگر توضیحات داده شده است:

house-comp

۲- داخل رستوران:

فضای اصلی رستوران از یک اتاق متوسط، بزرگتر است. برای ضبط تصویر از تمام فضای غذاخوری با چگالی پیکسل متوسط، حتی دوربین ۷۲۰P نیز جوابگو نیست. به عبارت دیگر دوربین ۴K نیز تا حدودی بیش از نیاز است و تنها زمانی که نیازمند نظارت به تمام جزییات دورترین نقطه رستوران باشیم توجیه پذیر خواهد بود.
در شکل زیر موارد گفته شده مشخص است:

restaurant-comp

۳- محوطه بیرونی ساختمان:

با رفتن به فضاهای بیرونی چالش چگالی پیکسل اهمیت بیشتری می یابد و پارامترهای بیشتری روی آن تاثیر می گذارد.
در فضای نسبتا کوچک بیرونی این ساختمان و پارکینگ آن، حتی با در نظر گرفتن چگالی پیکسل ۲۰ppf (که کمترین مقدار برای تشخیص فعالیت ها و بدون تشخیص چهره است)، تمام دوربین ها با ناحیه تحت پوشش بسیار کم نشان داده شده اند به جز دوربین ۴K که تقریبا یک ضلع ساختمان را پوشش می دهد. توجه کنید که استفاده از دوربین ۴K در این موقعیت کاملا توصیه می شود.

outside-comp

۴- محوطه پارکینگ:

در پایان محوطه یک پارکینگ بزرگ به لحاظ پوشش دوربین ها مورد بررسی قرار گرفته است. همانطوری که در شکل زیر مشخص است فقط نیمی از فضای پارکینگ در تصویر نشان داده شده است. توجه کنید که هیچ یک از دوربین ها، حتی دوربین ۴K، حتی قادر به پوشش یک چهارم محوطه پارکینگ هم نیستند.

parking-comp

محدودیت ها:

به عنوان یک اصل کلی در نظر داشته باشید که پیکسل دوربین همه چیز نیست.
برای هر دوربینی، حتی بهترین دوربین، نورکم و شرایط تاریکی روی کیفیت و جزییات تصویر به صورت نامناسبی تاثیر میگذارد. نگرانی مشابهی در شرایط نور شدید خورشید وجود دارد که با وجود WDR واقعی دوربین تا اندازه ای جبران پذیر است اما بازهم کیفیت نسبت به شرایط نور مناسب کاهش می یابد.
به این نکته توجه کنید که پیشرفت در تکنولوژی های بهبود تصویر نسبت به رزولوشن دوربین ها به کندی صورت می گیرد. به عنوان مثال حدود ۵-۶ سال پیش دوربین های ۲ مگاپیکسل در بازار عرضه شده بود ولی این دوربین ها در شرایط نور کم و نور زیاد کیفیت ضعیفی داشتند. ولی در حال حاضر بیشتر دوربین های ۲MP/1080P کیفیت قابل ملاحظه ای در نور کم و شرایط نور شدید دارند ولی دوربین های ۴K جدید چندان کیفیتی در نور کم ندارند. هرچند می توان امیدوار بود که با پیشرفت تکنولوژی این نقص دوربین های ۴K برطرف شود.

منبع: www.ipvm.com

Visits: 7

مطالب مرتبط

پاسخ یا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


error: امکان کپی برداری وجود ندارد!