پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته با رعایت 10 نکته مهم

پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته با رعایت 10 نکته مهم

دوربین های مدار بسته یکی از ابزارهای امنیتی مهم در ساختمان‌ها، منازل و محیط‌های کاری هستند. اما به دلیل اینکه دوربین‌های مدار بسته به اینترنت متصل می‌شوند، این امکانات و تجهیزات در معرض هک شدن قرار دارند. برای پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته با رعایت 10 نکته مهم می توانید تا حد بسیاز زیادی از این خطرات جلوگیری کنید.

دنیای امروز باعث پیوسته شدن فناوری به بخشی جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما شده است. اطمینان از امنیت دوربین های مداربسته شما هرگز به این اندازه حیاتی نبوده است. خطرات احتمالی هک دوربین مداربسته هشداری برای تامین امنیت این بخش از فناوری مورد استفاده همه کاربران می باشد. مشکلات امنیتی شامل خطراتی از قبیل تجاوز به حریم خصوصی گرفته تا به خطر انداختن اطلاعات حساس استفاده کنندگان می گردد. به عنوان یک کاربر هوشیار، محافظت از سیستم نظارتی در برابر تهدیدات سایبری بسیار مهم است. ده نکته ضروری برای محافظت از دوربین های مداربسته و حفظ حرمت امنیت شما در این بخش پرداخته می شود. 

راهکارهایی که ما به شما توصیه میکنیم این موارد است:

1- تغییر رمزهای عبورپیش فرض دوربین ها و ذخیره سازها:

اولین و مهم ترین گام پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته، تغییر نام کاربری و رمز عبور پیش فرض است. رمزهای پیش فرض به طور گسترده ای برای همگان شناخته شده است. معمولاً شرکت های سازنده از رمز و کلمه عبورهای ساده و عمومی تری استفاده میکنند و دسترسی غیرمجاز را برای هکر ها آسان تر می کند. رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد برای هر دوربین ایجاد کنید و مطمئن شوید که ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص هستند.

2- به روز نگه داشتن نرم افزارها:

دومین گام پیشگیری از هک شدن دوربین های مداربسته، به روز نگه داشتن نرم افزارهای تجهیزات تصویر برداری است. این به روز رسانی ها شامل نرم افزار نظارت تصویرVMS، سیستم عامل دستگاههای ذخیره ساز NVR / SERVER / XVR  و نرم افزار دوربین یا firmware است. به روز رسانی منظم نرم افزارها و سیستم عامل دستگاههای ذخیره ساز و دوربین مدار بسته برای رفع آسیب پذیری های امنیتی بالقوه بسیار مهم است. به‌روزرسانی‌های فرم ویرهای تولیدکنندگان دوربین که شامل پچ های امنیتی و بهبود آسیب پذیری های امنیتی کشف شده هستند، اغلب در دسترس هستند. برای اینکه در برابر تهدیدات احتمالی مصون باشید میبایست از آخرین به‌ روزرسانی‌ ها مطلع شوید و فوراً آنها را نصب کنید. با انجام این کار سیستم دفاعی دوربین خود را تقویت می کنید.

برای دسترسی به آخرین نسخه محصولات کمان به «این صفحه» مراجعه کنید.

3- از شبکه های امن استفاده کنید:

گام سوم برای پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته این است که مطمئن شوید دوربین های مداربسته شما به شبکه های امن و محافظت شده با رمز عبور متصل هستند. استفاده از شبکه‌های Wi-Fi عمومی یا نا امن برای اهداف نظارتی خودداری کنید. همانطور که میدانید استفاده شبکه های همومی خطر دسترسی غیر مجاز را افزایش می‌دهند. از پروتکل های رمزگذاری مانند WPA2 یا WPA3 برای شبکه های Wi-Fi استفاده کنید. این پروتکل ها یک لایه حفاظتی اضافی به وجود می آورند. استفاده از فایروال نیز کمک فراوانی میکند و می تواند از هک شدن سیستم شما جلوگیری کند.

پیشگیری-از-هک-شدن-دوربین های-مدار-بسته-با-رعایت-10-مورد-مهم​

4- فعال کردن احراز هویت دو مرحله ای (Two Factor Authentication):

چهارمین گام برای پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته، اجرای احراز هویت دو مرحله ای است. اجرای احراز هویت دو مرحله ای یک لایه امنیتی اضافی به سیستم دوربین مدار بسته شما اضافه می کند. با فعال بودن 2FA، حتی اگر هکر ها موفق به دریافت اعتبارنامه شما شوند، بدون روش احراز هویت ثانویه، مانند ارسال کد یکبار مصرف به تلفن شما، نمی توانند به دوربین های شما دسترسی پیدا کنند. این قابلیت به ویژه در سامانه های دوربین مداربسته ابری (Cloud) و یا سامانه هایی که در شبکه های عمومی دسترسی دارند واجب و ضروری است.

5- شبکه دوربین مدار بسته خود را ایزوله کنید:

پنجمین مرحله پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته ایزوله کردن شبکه دوربین مدار بسته است. این روش بیشتر برای سازمان ها و کسب و کارهای حساس کاربرد دارد. به همین دلیل است که باید شبکه دوربین های مداربسته خود را از کسب و کار اصلی یا شبکه خانگی خود جدا کنید. این جداسازی باعث می شود در صورت به خطر افتادن سیستم های نظارتی شما از دسترسی هکرها به سایر دستگاه های حساس جلوگیری شود. همچنین اگر به طور بالعکس شبکه کسب و کار شما هک شود شبکه نظارت تصویر شما آسیب نمی بیند.

6- نظارت منظم بر فعالیت دوربین و ذخیره سازها:

گام ششم پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته نظارت منظم بر فعالیت دوربین و ذخیره سازها است. باید همیشه فعالیت دستگاه های ذخیره ساز و دوربین های مدار بسته خود را به طور منظم بررسی کنید. با این کار هرگونه تلاش مشکوک برای ورود به سیستم یا دسترسی غیرمجاز را زیر نظر میگیرید و از دسترسی های غیر مجاز جلوگیری می کنید. بسیاری از سیستم‌های نظارتی مدرن گزارش‌ ها و هشدار هایی را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد از هرگونه نقض امنیتی احتمالی مطلع شوید.

کلیه سرویس ها و محصولات شرکت پردازش تصویر کمان از طریق ارائه گزارش های مدیریتی به شما امکان بررسی وقایع را به کاربران فراهم کرده است. این سرویس ها گزارشاتی شامل وقایع موارد مشکوک دسترسی و یا تلاش برای دسترسی را ارائه می کنند.

7- غیرفعال کردن ویژگی های غیر ضروری:

هفتمین گام پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته غیر فعال کردن ویژگی های غیر ضروری است. این مورد خیلی مهم است که هر ویژگی یا سرویس دوربین مداربسته خود که به آن نیاز ندارید غیرفعال کنید. غیرفعال کردن برخی ویژگی ها از می تواند پتانسیل حمله احتمالی و نفوذ پذیری به تجهیزات مربوط به دوربین بسته شما را کاهش دهد. باید آگاه باشید که برخی از امکانات و سرویس ها می تواند سیستم شما را در برابر تلاش های هک آسیب پذیر کند. منظور از ویژگی ها، برخی از قابلیت ها و امکاناتی است که از طریق آن ممکن است هکر ها بتوانند به دوربین های مدار بسته نفوذ کنند.

جلوگیری-از-هک-شدن-دوربین-های-مدار-بسته

8- از روش‌های دسترسی از راه دور ایمن استفاده کنید:

هشتمین گام پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته استفاده از VPN برای دسترسی از راه دور می باشد. در صورتی که نیاز به دسترسی به تصویر دوربین های مدار بسته از راه دور دارید، میبایست از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) یا ابزارهای دسترسی از راه دور ایمن استفاده کنید. استفاده از شبکه خصوصی مجازی یکی از راه های امن است که از بروز حملات اینترنتی جلوگیری می کند. VPN ها اتصال شما را رمزگذاری می کنند و تضمین می کنند که دسترسی به دوربین شما در حین مشاهده از راه دور محافظت می شود.

9- به طور منظم از تصاویر ویدیویی پشتیبان تهیه کنید:

نهمین گام پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته ایجاد نسخه پشتیبان از تصاویر ویدیویی است. به یاد داشته باشید که به طور مکرر از تصاویر دوربین های مداربسته خود در یک مکان امن نسخه پشتیبان تهیه کنید. در صورت نقض امنیتی، دسترسی به تصاویر پشتیبان می تواند برای اهداف تحقیق و شواهد ارزشمند باشد. برای انجام این کار استفاده از سرویس های نظارت تصویر ابری به شما کمک فراوانی میکند. سرویس های نظارت تصویر ابری همیشه یک نسخه از تصاویر را در سرورهای خود دارند تا در صورت نیاز بتوانید آنها را بازنمایی کنید. حتی در صورت از دست دادن دوربین های خود در اثر حوادث و یا آتش سوزی و سرقت، تصاویر دوربین های مدار بسته شما ذخیره می شوند. استفاده از سرویس نظارت تصویری ابری یک راه هوشمندانه و عالی است.

10- برندها و تامین کنندگان معتبر را انتخاب کنید:

دهمین و آخرین گام پیشگیری از هک شدن دوربین های مدار بسته، خرید تجهیزات و سرویس ها از برندها و شرکت های معتبر است. تجهیزات و خدمات را از برندها و شرکت های معتبری انتخاب کنید که قابل اعتماد باشند. تولیدکنندگان معتبر، امنیت را در اولویت قرار می دهند. این شرکت ها به طور مداوم محصولات خود را به روز می کنند تا از تهدیدات احتمالی جلوتر باشند. اعتبار امنیتی بسیاری از ذخیره سازها و نرم افزارهای موجود در بازار ناشناخته هستند. امروزه در کشور محصولات امنیتی معتبر ملزم به اخذ گواهی افتا هستند. متاسفانه محصولاتی که بدون اخذ این گواهی در بازار وجود دارند و به فروش می روند بسیار بیشتر از محصولات و نرم افزارهایی است که این گواهی معتبر را دارند.

شرکت پردازش کمان خود را ملزم کرده است که این گواهی را برای محصولات خود فراهم کند. و از سال 1388 یکی از شرکت های پیشرو در اخذ این گواهینامه برای محصولات خود بوده است. امروزه سامانه نظارت تصویر دوربین های مدار بسته این شرکت تحت برند شیردال با گواهینامه افتا در دسترس عموم استفاده کنندگان قرار دارد. 

اگر نیاز به اطلاعات بیشتری دارید می توانید این منبع به زبان انگلیسی را مشاهده کنید

Visits: 0

error: امکان کپی برداری وجود ندارد!