شرکت پردازش تصویر کمان با همکاری تیم حرفه ای خود علاوه بر خدمات رسانی به مشتریان، زمانی را برای رساندن آگاهی به مشتریان و کاربران مشتاق به یادگیری اختصاص می دهد. تمامی وبینارها و مباحث فنی را در این صفحه دنبال کنید.

وبینارها و دوره های آموزشی

تفاوت کدک های h.265 و h.264 در سیستم های نظارت تصویری

با توسعه بهره برداری از دوربین های با قابلیت کدک H.265 در سیستم های نظارت تصویری به دلیل کاهش محسوس پهنای باند مورد استفاده، لزوم بروزرسانی نرم افزارهای نظارت تصویری برای پشتیبانی از این کدک تصویری بیش از پیش احساس می شود.

در این راستا شرکت پردازش تصویر کمان نیز با بروزرسانی نرم افزار شیردال این امکان را برای مشتریان خود ایجاد کرده است که بتوانند از امکانات موجود در دوربین به نحو احسن استفاده کنند.

در این بین لزوم مقایسه بین کدک متداول H.264 و کدک جدید H.265 برای آشنایی بیشتر ضروری به نظر می رسد.

سه تفاوت ساختاری در تکنولوژی کدک H.265 نسبت به کدک H.264 وجود دارد که عبارتند از:

۱- ابعاد بزرگتر CTU در عوض ماکروبلوک ها Macroblock. با توجه به اینکه در کدک H.264 بیشترین اندازه بلوک ها ۲۵۶ پیکسل معادل یک آرایه ۱۶*۱۶ است ولی در کدک H.265 با افزایش ۱۶ برابری هر بلوک معادل ۴۰۹۶ پیکسل یا یک آرایه ۶۴*۶۴ است. بر این اساس ادعا شده است که هرچه این ابعاد بزرگتر باشد عملیات encoding با بهره بالاتر بخصوص برای تصاویر با رزولوشن بالاتر می تواند انجام گیرد.

۲- امکان decoding موازی در تکنولوژی کدک H.265 توانایی پردازش بخش های متفاوتی از تصویر را به صورت همزمان مهیا می کند. در این حالت افزایش سرعت پخش را فراهم می کند. البته این توانایی در حالتی که از پردازنده چند هسته ای استفاده شود فعال می شود. این مزیت در تکنولوژی کدک H.264 وجود ندارد.

۳- تکنولوژی H.265 امکان decode کردن تصاویر بدون نیاز به رعایت توالی ظهور تصاویر در bitstream فراهم می کند. این امکان به عنوان یک مزیت مطلوب در سیستم های نظارت تصویری به حساب می آید.

مقالات دیگر از شرکت کمان را بخوانید !!!

Visits: 13

مطالب مرتبط

پاسخ یا نظر خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


error: امکان کپی برداری وجود ندارد!